ویر نیوز (روزنامه روستای ویر)

ویر نیوز (روزنامه روستای ویر)

رخداد های روستای ویر وتوضیح موقییت روستا در استان وخبرهای دیگر

روستای تاریخی ویر از توابع بخش سلطانیه ، با مختصات جغرافیایی 48 درجه و 50 دقیقه طول شرقی و 36 درجه و 21 دقیقه عرض شمالی، در فاصله 15 کیلومتری جنوب شهر سلطانیه قرار دارد.


 

تصویر هوایی روستای ویر:


 

روستای ویر از جنوب شرقی به کوه کنگ دره و از جنوب غربی به کوه ساری داش محدود می‌شود. ویر از سطح دریا 1925 متر ارتفاع دارد و آب و هوای آن، در فصول بهار و تابستان معتدل و در پاییز و زمستان سرد است.
روستای ویر یکی از روستاهای قدیمی و تاریخی استان زنجان است. آثار تاریخی بر جای مانده حاکی از آن است که روستای ویر، در گذشته اهمیت و موقعیت درخور توجهی داشته است.

الگوی معیشت و سکونت
براساس نتایج سرشماری ویر حدود6000نفر جمعیت دارد
درآمد اکثر مردم این روستا از طریق فعالیت‌های زراعی، باغداری و دامپروری تأمین می‌شود. رودخانه همجوار روستا، موجب توسعه باغ‌ها و مزارع پیرامون روستا شده است. گندم، جو،سیب زمینی لوبیا گوجه فرنگی خیار و انواع محصولات کشاورزی فرآورده‌های لبنی و انواع میوه، مخصوصا سیب وانگور عمده‌ترین محصولات تولیدی این روستا هستند. صنایع دستی این روستا شامل جاجیم، قالی و سایر بافتنی‌ها است. که متا سفانه کم کم به فراموشی سپرده می شود
روستای ویر در یک ناحیه کوهستانی استقرار یافته و بناهای مسکونی آن در دو طرف رودخانه پدید آمده و توسعه یافته‌اند. از این رو بافت مسکونی روستای ویر، شکل خطی یا زنجیره‌ای دارد. چندین سال پیش جنس مصالح ساختمانی خانه‌های آن غالباً از خشت و گل بود ولی در سالهای اخیر تحولی در ساخت ساز خانه ها انجام گرفته و  مصالح ساختمانی استاندارد همچون اجر و اهن وسیمان جایگزین شده است
پی‌ها و دیوار خانه‌ها به ویژه خانه‌های قدیمی برای کنترل گرما و سرما و استحکام بنا، ضخیم بودند. در تزیین داخل واحدهای مسکونی قدیمی از نوع گل سفید استفاده می‌شده است ساخت خانه‌های جدید با استفاده از مصالح مقاوم‌تری انجام می‌گیرد.
کوچه‌های روستا، پرپیچ و خم و پرفراز و نشیب است. این کوچه‌ها فاقد عرض مساوی در طول مسیر هستند و غالباً به رودخانه منتهی می‌شوند. ساختمان‌های مجاور رودخانه به صورت صخره با ساحلی رودخانه پیوند خورده و حالت پلکانی دارند.

جاذبه‌های گردشگری
استقرار کوهپایه‌ای همراه با باران‌های فراوان موجبات حاصلخیزی مراتع و سرسبزی باغات را در فصول بهار و تابستان فراهم نموده است. ارتفاعات کنگ دره در دو کیلومتری جنوب شرقی، ساری داش در دو کیلومتری جنوب غربی روستا، به همراه رویش انواع گل‌های خودرو و رنگارنگ در فصل بهار، چشم‌اندازهای دل‌انگیزی به روستای ویر می‌بخشد.

عمده‌ترین جاذبه‌های تاریخی روستای ویر عبارتند از

معبد داش‌کسن

محوطة چهارضلعی، با طول 400 متر و عرض 50 تا 300 متر است. در درون این محطوه، سه غار نسبتاً عمیق و در دل کوه به طور هنرمندانه ایجاد و بر دیواره‌های غار نقوشی کنده‌کاری شده است.
دو تصویر اژدها، هر یک به طول 5/3 متر در مقابل یکدیگر به شکل قرینه حک شده‌اند. در طرفین این نقش‌ها، محراب‌های نقش‌داری با طرح‌های اسلیمی، گل و بوته و مقرنس‌های سنگی کنده‌کاری شده است.
براساس یافته‌های تاریخی، غارهای «داش‌کسن» در دو دوره تاریخی جداگانه مورد استفاده قرار می‌گرفته است: در دوره نخست، این غار نیایشگاه آیین مهرپرستی در ایران باستان و دوره ساسانی بوده است. از این دوره آثار مشخص بر جای نمانده است.
دوره دوم که نقش‌های اژدها، برگ مو، پیچک و طرح‌های اسلیمی، یادگار آن است، به دورة ایلخانیان تعلق دارد و یادگار هنرمندان چینی است که به فرمان اولجایتو از چین فراخوانده شده بودند.



مسجد قدیمی ویر قدمت درخور توجهی دارد، ولی تاریخ دقیق ساخت آن معلوم نیست. سنگر محمد ولی خان نیز از نقاط دیدنی و معروف ویر است.
مردم این روستا باورهای فرهنگی در خصوص چگونگی برگزاری مراسم و آیین‌های ملی و دینی دارند. آنان مراسم روزهای (شب) چله، چهارشنبه سوری، عید نوروز و اعیاد دینی فطر و قربان و مبعث حضرت رسول (ص) را گرامی می‌دارند. در ایام عزاداری بزرگان دین نیز نوحه‌سرایی می‌کنند.
عروسی‌های مردم با شادی و موسیقی محلی عاشیقی همراه است.
صنایع دستی مردم روستا عبارتند است از انواع زیراندازهای قالی، گلیم و جاجیم که با طرح‌های زیبا تولید و به باراز عرضه می‌شود. این نوع دست‌بافت‌ها به دست زنان هنرمند بافته می‌شوند.
اقلیم سرد منطقه سبب بافت انواع جوراب پشمی، شال گردن و کلاه شده تا نیازهای خانوار را رفع کند. فرش‌های بافت این روستا نقوشی ساده و زیبا دارد.

دسترسی: این روستا از طریق شهر سلطانیه، با جاده‌ای آسفالت و پس از طی 15 کیلومتر قابل دسترسی است.

 

 



تصاویری از طبیعت اطراف روستای ویر:



 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: حسین سلیمی ویری ׀ تاریخ: سه شنبه 1 اسفند 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , viyarnews.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com